Newspress

Zmiana w szerszej perspektywie: dlaczego coaching pyta Po co?

Posted by on maj 25, 2014 in Artykuły, Newspress | 0 comments

Przystępując do zmiany, zazwyczaj skupiamy się na określeniu celu, zidentyfikowaniu niezbędnych zasobów i zaplanowaniu kroków, które pozwolą nam ten cel osiągnąć. Czasem jednak, mimo usilnych starań, nie udaje się nam uzyskać tego, czego chcemy. Zdarza się bowiem, że w wirze planowania, świadomie lub nie, pomijamy refleksję, dlaczego tak naprawdę pragniemy osiągnąć dany cel i jaki będzie wpływ wprowadzonej zmiany na różne aspekty naszego życia. 24 maja 2014 roku miałam przyjemność uczestniczyć w konferencji trenersko coachingowej PROFECTUS organizowanej przez Koło Nauk Psychologicznych Pragma przy UJ. Podczas konferencji prowadziłam warsztat, który wprowadzał adeptów coachingu w umiejętność wspierania klienta w definiowaniu długofalowych korzyści wynikających z wprowadzanej zmiany. Pracowaliśmy na modelu poziomów logicznych Roberta Diltsa, który pozwala przyjrzeć się motywacjom klienta mającym wpływ na jego zachowania. Zidentyfikowaliśmy, jaką wartość wnosi zastosowanie modelu dla lepszego zrozumienia siebie i swoich działań w szerszym kontekście życia i co dzięki temu zyskuje klient. Podjęliśmy próbę odpowiedzi na pytanie, o co należy zadbać, by wprowadzane przez klienta zmiany były produktywne i trwałe. Czyli koncentrowały się nie tylko na doraźnej zmianie zachowań ale przede wszystkim na wzmacnianiu wewnętrznej satysfakcji klienta i jego tożsamości. Uczestnicy mieli okazję przećwiczyć zadawanie takich pytań, które pogłębiają samoświadomość klienta, weryfikują spójność jego celów z wizją siebie samego i pomagają mu osiągać pożądane zmiany na różnych poziomach jego życia. Serdecznie dziękuję Uczestnikom za wspólną pracę, zaangażowanie i wszystkie pytania, które skłoniły nas do głębszej refleksji nad metodyką pracy coacha....

read more

O motywacji w Crowdsourcingu podczas konferencji „Człowiek Zalogowany”

Posted by on mar 1, 2014 in Artykuły, Newspress, Wydarzenia | 0 comments

O motywacji w Crowdsourcingu podczas konferencji „Człowiek Zalogowany”

Klasyczna teoria motywacji mówi, że mamy dwa rodzaje motywacji: wewnętrzną i zewnętrzną. Wewnętrzna powoduje, że wykonujemy daną czynność, bo czerpiemy przyjemność z samej tej aktywności.  Natomiast kierowani motywacją zewnętrzną działamy, bo wiemy, że otrzymamy nagrodę za swoje działanie. Motywacja zewnętrzna sprawdza się zatem przy zadaniach prostych, powtarzalnych. Motywacja wewnętrzna natomiast jest niezwykle istotna, jeśli chcemy uzyskać wysokiej jakości efekty w zadaniach wymagających kreatywności, elastyczności i złożoności. Teoria dowodzi także, że motywację wewnętrzną osłabiają nagrody zewnętrzne. Jeśli przyjęlibyśmy ten podział motywacji za ostateczny, w przypadku akcji Crowdsourcingowych oznaczałoby to, że zabijamy potencjał twórczości oferując nagrody za aktywność uczestnikom, którzy biorą w nich udział. Tak się jednak nie dzieje. Jak pokazują badania, pod względem innowacyjności crowdsourcing przynosi lepsze rezultaty niż  korzystanie wyłącznie z zespołu własnej firmy (Badania przeprowadzone przez firmę  Poetz & Schreier w 2011 r. ) Na pytanie, dlaczego chcemy angażować się w akcje Crowdsourcingowe próbowaliśmy odpowiedzieć sobie podczas prowadzonych przeze mnie warsztatów Crowdsourcing – o sile angażowania twórczego potencjału klienta w działania organizacji podczas konferencji „Człowiek Zalogowany” organizowanej przez Uniwersytet Jagielloński w lutym 2014 roku. Crowdsourcing oznacza integrację szerokiej grupy ludzi z zewnątrz z daną organizacją lub osobą w celu działań twórczych. Procesy te wykorzystują wsparcie nowoczesnych technologii, takich jak sieci społecznościowe i specjalne platformy crowdsourcingowe, których liczba wciąż rośnie. Te platformy i sieci ułatwiają w bezprecedensowy sposób komunikację i organizację międzyludzką zarówno pomiędzy poszczególnymi osobami, jak i na poziomie grupy (def. „Crowdsourcing. Jak angażować konsumentów w świat marek”). Czy jednak same nowoczesne technologie wystarczą, by zaangażować setki ludzi (zwykle amatorów) do nakręcenia przykładowo krótkiego filmu reklamowego dla naszej firmy? Na jakich założeniach bazuje Crowdsourcing, że potrafi zaangażować ludzi spoza struktur firmy w proponowane przez nią działania? Co nas motywuje do współtworzenia i kreowania pomysłów dla organizacji, dla których nie pracujemy? Co, my, jako konsumenci z tego mamy? Podczas warsztatów przyjrzeliśmy się zyskującemu popularność w Polsce zjawisku Crowdsourcingu, które wprowadziło nową jakość do sposobu dwustronnej komunikacji firmy z otoczeniem. Co szczególnie ważne, podjęliśmy wyzwanie uzyskania odpowiedzi na pytanie, co nas motywuje do uczestniczenia w akcjach crowdsourcingowych. Niezwykle wartościowa w wyjaśnianiu zjawiska motywacji okazała się koncepcja motywacji Self- Determination Theory (Ryan, Deci), która mówi, że motywacja zewnętrzna może przyjmować właściwości motywacji wewnętrznej, jeśli to, co robimy jest zgodne z naszym systemem wartości, czujemy się kompetentnie w tym, co robimy i i działamy w oparciu o wolną wolę z możliwością podjęcia wyboru, czy chcemy wykonać dane zadanie czy też nie. Crowdsourcing, mimo stosowania zewnętrznych nagród, wzmacnia naszą motywację, gdyż  tworzy środowisko, gdzie potrzeby przynależności, kompetencji i autonomii mogą być zaspokajane. Konferencja „Człowiek Zalogowany” jest okazją do spotkania specjalistów z dziedzin odnoszących się do funkcjonowania człowieka w środowisku internetowym. Konferencja organizowana była już po raz trzeci przez Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej – Instytut Psychologii Stosowanej oraz Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.  ...

read more

„Znajdź swój balans”. Trochę inne spojrzenie na koncepcję work- life balance.

Posted by on lis 10, 2013 in Artykuły, Newspress | 0 comments

„Znajdź swój balans”. Trochę inne spojrzenie na koncepcję work- life balance.

Prosty, godzinowy podział na życie w pracy i poza nią coraz częściej przestaje przystawać do realiów naszej codzienności. Co więcej, wiele kobiet, które spędza długie godziny w pracy, robi to, bo lubią swoją pracę. Nie tylko nie jest to dla nich szkodliwe, ale przynosi dużą satysfakcję, szczególnie wtedy, gdy praca jest ich pasją.  Dlatego nie piszę o balansie, do którego mamy w życiu dążyć. W zamian zachęcam do refleksji nad efektywnością, jaką uzyskujemy w rolach, które pełnimy. Przeczytaj cały artykuł Znajdź swój balans, który ukazał się w magazynie „Business Woman & life” (listopad- grudzień 2013).  ...

read more

„Zapętleni w codzienności”. O umiejętności wprowadzania zmian.

Posted by on paź 10, 2013 in Artykuły, Newspress | 0 comments

„Zapętleni w codzienności”. O umiejętności wprowadzania zmian.

Natalia i Anna są architektkami z kilkuletnim doświadczeniem. Poznały się na kursie szwedzkiego dla początkujących. Obie panie deklarują jeden cel – wyjechać do Skandynawii i znaleźć pracę w zawodzie. Natalia nie kończy kursu, a jej postępy w nauce są niewielkie. Nie ma na nią czasu, gdyż jest zbyt zajęta bieżącą pracą. Myśli o rozpoczęciu kolejnego kursu dla początkujących. Anna kończy kurs. Pracuje i kontynuuje naukę, poświęcając jej dwie godziny dziennie. Napisała CV, zaczyna szukać upragnionej pracy za granicą. Co różni obie panie, że jedna z nich działa tak, by osiągnąć cel, a druga nie? Przeczytaj cały artykuł  Zapetleni w codziennosci, który ukazał się w magazynie „Miasto Kobiet” (październik- listopad...

read more

Coaching Flash Mob na Rynku Głównym w Krakowie

Posted by on maj 25, 2013 in Artykuły, Wydarzenia | 0 comments

Coaching Flash Mob na Rynku Głównym w Krakowie

25 maja na Rynku Głównym w Krakowie inspirowaliśmy przechodniów pytaniem o …. ich marzenia… A wszystko to na zakończenie trwającego przez tydzień Coaching Week organizowanego przez krakowski oddział ICF Kraków. Po trwających przez kilka dni warsztatach oraz konferencji z udziałem panelistów ze świata biznesu coaching wyszedł na ulicę… Chcieliśmy tym samym w najprostszy z możliwych sposobów pokazać, że warto zatrzymać się i zastanowić, czego chcę i na czym mi zależy. Co wywołuje uśmiech na mojej twarzy? Miałam przyjemność porozmawiać z kilkoma osobami o ich marzeniach i planach, a także refleksjach dnia codziennego. Dziękuję im, że z taką otwartością podzielili się ze mną kawałkiem swojego życia. Przed wyjściem na Rynek miałam w sobie lekkie obawy. Jak to będzie? Pytać ludzi, tak po prostu, o 13-ej w sobotę o ich marzenia… Spodziewałam się dziwnych reakcji. Jak zwykle przekonałam się, że moje obawy nie znajdują swojego miejsca w rzeczywistości. Większość rozmówców po prostu się uśmiechnęła, w oczach pojawił się błysk i rozmowa popłynęła:) A zatem rozmawiajmy o marzeniach, bo okazuje się, że to przyjemne i całkiem łatwe. A to już pierwszy krok do tego, by zacząć je...

read more

O roli coacha na Coachowisku w Warszawie

Posted by on kw. 10, 2013 in Artykuły, Wydarzenia | 0 comments

O roli coacha na Coachowisku w Warszawie

10 kwietnia miałam przyjemność – jako Konsultant ds. rozwoju trenerów i coachów Wszechnicy UJ- poprowadzić wykład dla Uczestników warszawskiej edycji Coachowiska, czyli Targów Coachingu. Prezentacja przybliżała odpowiedzi na pytania, które zadają sobie osoby chcące rozpocząć przygodę z coachingiem jako coach lub jako klient. Przyjrzeliśmy się, co pomaga w zostaniu dobrym coachem, a co- być może- przeszkadza. Czy faktycznie jest tak, że jedni bardziej nadają się do tej profesji niż inni? Co jest niezbędnym punktem ścieżki rozwoju coacha; a co może stanowić wartościowy dodatek? Na co zwrócić uwagę przy wyborze szkoły coachingu? I ostatecznie, gdy już osiągnęliśmy upragniony cel i pracujemy jako coach- jak się rozwijać, by jeszcze skuteczniej pracować z klientami. Dziękuję za liczne pytania z sali i wspólną dyskusję. Uświadomiły mi, jak ważne jest, by mówić o tym, czym jest coaching, jaka jest rola coacha, w jakich obszarach może pracować i co go wyróżnia na tle innych usług rozwojowych prowadzonych dla osób indywidualnych i organizacji. To niezwykle ważne by- jako coachowie- wziąć odpowiedzialność udzielenia precyzyjnej i uczciwej informacji naszym klientom dotyczącej charakteru współpracy, naszej roli oraz zasad nią kierujących.  ...

read more

Konsulting w pigułce- o roli konsultanta rozwoju organizacyjnego

Posted by on kw. 1, 2013 in Artykuły | 0 comments

Zapraszam do przeczytania wywiadu, który udzieliłam portalowi Treco przy okazji organizacji kolejnej edycji programu certyfikującego dla Konsultantów Rozwoju Organizacyjnego realizowanego przez Advisio Consulting Methodologies....

read more

Kontakt

Kontakt

Małgorzata Gwóźdź

609 204 113
lub Napisz do mnie >